loading...
قرآن پژوهی
محسن قربانزاده سوار بازدید : 19 چهارشنبه 30 اسفند 1391 نظرات (0)

     أَ فَلا يتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيرِ اللّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كثِيراً


 آيا در [معانى] قرآن نمی انديشید در حالی که اگر از جانب غير خدا بود قطعا در آن اختلاف بسيارى می افتاد .

محسن قربانزاده سوار بازدید : 22 چهارشنبه 30 اسفند 1391 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم


قدم گذاشتن در راه زندگی و عوامل مؤثر بر آن

 

کوه نوردی،برای فتح قله های رفیع،تمثیلی مناسب برای زندگی است.حرکت ازدشت ها، گذشتن از تپه ها،درگیر شدن با حوادث و خطرات برای رسیدن به بلند ترین قله ها هنر کوه نوردان است که با همکاری یکدیگر و دوستی با هم این راه را می پیمایند.راه کمال نیز راه عبور از پیچ و خم ها و سختی های زندگی و صعود به قله های خوشبختی است که قطعأ کسانی که این راه را می پیمایند ، پیمودن این راه با دوستان و رفیقانشان لذت بخش تر خواهد بود.
(( همان طور که گفته شد دوست می تواند راه زندگی را برای انسان راحت تر و شیرین تر کند ،اما به دلیل تأثیر مهمی که دوست بر زندگی انسان دارد انتخاب یک دوست مناسب نیز یک امر مهمی است که باید به آن توجه خاصی کرد . ))

محسن قربانزاده سوار بازدید : 139 چهارشنبه 30 اسفند 1391 نظرات (0)

تسبیح
        دوش مرغی به صبح مینالید                        عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش
         یکی  از  دوستان  مخلص  را                        مگر   آواز   من   رسید   به   کوش
             گفت  باور  نداشتم  که  تو  را                       بانگ   مرغی   چنین   کند  مدهوش
                گفتم  این  شرط  آدمیت  نیست                   مرغ   تسبیح   گوی   و   من   خاموش
                                                                                                                          

   سعدی

محسن قربانزاده سوار بازدید : 32 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (0)

دستورالعمل قرآنی:سفارش های لقمان

نگاهی گذرا به زندگی حکما، دانشمندان، فلاسفه، بیانگر این واقعیت است که تلفیق اندوخته های عملی با معنویت دینی، همواره مورد عنایت و توجه اکثر آنان بوده است. لقمان حکیم از جمله حکمایی است که مورد عنایت حق تعالی بوده است. در این نوشتار با مقدمه ای کوتاه از شخصیت این مرد حکیم،سفارشات معنوی او را با فرزندش بررسی می کنیم. امید است که با پیروی از تعالیم قرآن کریم و اهل بیت (ع) گامی در جهت رشد و تعالی معنوی خویش برداریم.

لقمان: به معنای انسان کامل و معروف است. نام ایشان دوبار در قرآن مجید ذکر شده است «و لقد آتینا لقمان الحکمة ان اشکر لله … و اذ قال لقمان لابنه و هو یعظه …» (سوره لقمان،یات 12و139)

 

 

 

محسن قربانزاده سوار بازدید : 32 جمعه 25 اسفند 1391 نظرات (0)

عمل صالح از نظر قران و احادیث چیست؟ 

 

 

 می توان گفت : عمل صالح عملى است که روى میزان عقل و منطق و قانون شرع باشد . از شائبه ریا و عجب و پیروى هوى و هوس و از هر گونه کاستی خالى باشد. نزد عقلا پسندیده و لایق مقام عبودیت و پیشگاه حضرت احدیت باشد. علامه طباطبائی می گوید: صلاحیت عمل هر چند در قرآن کریم بیان نشده که چیست؛ اما آثارى که براى آن ذکر کرده، معناى آن را روشن می سازد. از جمله آثارى که براى آن معرفى کرده، این است که عمل صالح عملى است که برای به دست آوردن رضای خدا انجام شود.

 

 

 


محسن قربانزاده سوار بازدید : 42 پنجشنبه 24 اسفند 1391 نظرات (0)
محاسبه اعمال در قرآن

 

محاسبه اعمال در قرآن از نام هاي قيامت در قرآن «يوم الحساب»[1] است، يعني روزي كه خداوند به حساب اعمال بندگان خود مي رسد، اين مطلب به قدري مسلم است كه علي ـ عليه السّلام ـ آنجا كه فرق ميان دنيا و آخرت را بيان مي نمايد، مي فرمايد:

«دنيا سراي عمل و كوشش است و نه جايگاه حساب، و آخرت جايگاه حساب است نه وقت عمل و كوشش».[2]

ولي در عين حال پيرامون حساب، در آيات قرآن و روايات اسلامي يك رشته عناوين مورد توجه قرار گرفته كه بررسي آن ها گذشته بر اين كه به بالا رفتن سطح آگاهي ما نسبت به معارف ديني كمك مي نمايد، پاسخگوي برخي از سؤالات در مورد مسأله ي حساب مي باشد. بخش عمده ي اين عناوين را مي توان در موارد زير بيان نمود:

1ـ مقصود از حساب چيست؟

 

 

محسن قربانزاده سوار بازدید : 27 چهارشنبه 23 اسفند 1391 نظرات (0)

حدیث قدسی

 

حدیث قدسی حدیث قدسی در اصطلاح، كلامی است كه به پیامبر وحی شده است اما جزء کتاب آسمانی قرآن محسوب نمی­شود چنانچه به كلماتی كه به عنوان قرآن بر پیامبر نازل شده است حدیث قدسی اطلاق نمی شود. البته كلمات دیگر كتب آسمانی در زمره احادیث قدسی به شمار می روند.

 

محسن قربانزاده سوار بازدید : 36 چهارشنبه 23 اسفند 1391 نظرات (0)

اهمیت داشتن عزم و صبر از نگاه قرآن کریم

مفهوم عزم

 

يكي از صفات انسان كامل و برجسته، عزم دركارها و زندگي است. قرآن به اين ويژگي با اشاره به انسان هاي كاملي چون پيامبران اولوالعزم يعني نوح و ابراهيم و موسي و عيسي (ع) وحضرت پيامبر اكرم (ص) توجه داده و از مردمان خواسته است تا با سرمشق گيري از ايشان، دراين مسير كمالي قرار گيرند. عزم به معناي قاطعيت و جديت درعمل، يكي از مهم ترين ويژگي ها و عناصر درزندگي است كه انسان بدون آن نمي تواند كاري را از پيش برد. به اين معنا كه اگر شخصي با هزاران نفر مشورت كند و با بهره گيري از عقول مردم به بهترين و كامل ترين انديشه دست يابد ولي ناتوان از عمل باشد، شكست خورده است. از اين رو قرآن به پيامبر اسلام (ص) دستور مي دهد كه هرگاه با مومنان مشورت كردي عزم كن و كاري را كه به يقين و قطعيت در آن رسيدي به طور جدي پي گير باش. دراين مرحله تنها نياز به توكل است تا خداوند مددكار تو باشد و به هدف و مقصدي كه با اين عمل متوجه آن شده اي برسي: فاذا عزمت فتوكل علي الله. بنابراين عزم به معناي آن است كه شخص پس از قطعيت و يقين به درستي كاري، اقدام جدي برعمل آن داشته باشد وكوتاه نيايد. از اين رو از ويژگي ها و بلكه از مولفه ها و عناصر اصلي عزم، صبر دانسته شده است؛ زيرا كسي كه در مقام عمل قرارمي گيرد بايد براي دست يابي به هدف كوتاه نيايد و در برابر مشكلات و دشواري ها و بحران مقاومت كند و واكنش هاي ناپسند و سنگ اندازي ديگران را به هيچ گيرد.


 

 

محسن قربانزاده سوار بازدید : 163 چهارشنبه 23 اسفند 1391 نظرات (0)

مهارتهای زندگی از منظر قرآن و روایات (ارتباطات، تفکر انتقادی، مقابله با استرس)

 

منظور از مهارت، یعنی داشتن توانایی های لازم برای انجام صحیح یک کار و مهارت های زندگی یعنی توانایی ایجاد روابط بین فردی مناسب و مؤثر، انجام تصمیم گیری های صحیح و حل تعارض ها و کشمش ها بدون توسل به اعمالی که به خود و دیگران صدمه می زنند و به طور کلی مهارت های شخصی و اجتماعی هستند که همه افراد باید آن ها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود، انسان های دیگر و کل اجتماع به طور مؤثر و شایسته عمل نمایند. امروزه به علت ایجاد تغییرات پیچیده و وسیع فرهنگی- اجتماعی در شیوه های زندگی، بسیاری از افراد توانایی های لازم و اساسی را برای رویارویی با مشکلات زندگی روزمره زندگی ندارند و همین امر آنان را در مواجهه با مشکلات زندگی روزمره و مقتضیات آن آسیب پذیر کرده است.

 

 

 



محسن قربانزاده سوار بازدید : 32 چهارشنبه 23 اسفند 1391 نظرات (0)

هدف زندگی در قرآن

 

سیدحمید هاشمی، نویسنده، پژوهشگر موسسه عالی ثامن و دانش‏آموخته حوزه علمیه می‏باشد. کتابهای «جهان اسلام در فرایند جهانی شدن» و «اسلام و فمینیسم» دو اثر تحقیقی ایشان است؛ ضمن آنکه مقالات متعددی در مجلات مختلف، از ایشان به چاپ رسیده است. این سخن همواره در میان ما گفته می‏شود که زندگی ارزشمند، هدفدار و هدفمند می‏باشد و هدفداری به عنوان یک اصل مسلم برای زندگی پذیرفته شده است؛ اما جای آن هست که با مراجعه به مهم‏ترین متن مقدس دینی ما این پرسش هم مطرح شود که به چه دلیل زندگی باید هدفمند باشد، چه ضرورتی احساس می‏شود که انسان دارای زندگی هدفدار باشد؟ 

 

تعداد صفحات : 5

درباره ما
Profile Pic
من محسن قربانزاده سوار هستم . در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تحصیل میکنم ( رشته مهندسی مکانیک )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از سایت و مطالب آن راضی هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 106
  • بازدید ماه : 95
  • بازدید سال : 681
  • بازدید کلی : 8,130
  • کدهای اختصاصی
    پخش زنده حرم